1329-1

Att det fungerar med nyhetsbrev är ingen hemlighet. Det är en del av många företags marknadsföring just för att det haft sådan framgång. Men det är inte bara att börja skicka iväg brev, utan det kräver en del förberedelse. I alla fall om du vill att det ska lyckas och även löna sig. Allt du gör i ett företag kan inte mätas, men du kan ofta se om det fungerar bra eller inte.

Just nyhetsbrev kräver att du tänker efter i förväg. Folk får en stor mängd brev och information varje dag. Vare sig det är något de önskar eller inte spelar inte alltid så stor roll. Många har utvecklat vanan att skumma igenom sin inbox och ibland bara läsa rubriken. Det säger sig självt att du vill att dina nyhetsbrev inte bara ska öppnas men även leda till en handling. Därför måste du kunna konkurrera med alla andra utskick.

Komma igång med nyhetsbreven

Bland de enklaste metoderna för att göra utskick är att använda sig av ett verktyg. Mallar och andra saker som gör det lättare att dels utforma breven men även skicka dem till rätt person. Till och med tidpunkten på dagen eller vilken veckodag det är kan vara avgörande för din framgång. Vem hade kunnat tänka sig att onsdagar är bättre än måndagar för ett utskick? Se till att hitta ett email marknadsföring program som verkligen fungerar.

Dessa program är en liten investering som ger stor utdelning. Dels får du hjälp med att designa breven. Rubriken är viktig, redan det som står på ämnesraden. Beroende på vilken sorts nyhetsbrev det är fråga om så läser en del bara denna rad. Står det till exempel att fläskkotletter är på extrapris så vet kunden att de ska gå till butiken den veckan. Men naturligtvis så är det vanligtvis lite mer komplicerat än så. Men inte alltid. Du kan gå hit för att hitta ett program för e-postutskick.

1329-2

Följa lagens långa arm

När du samlar in information och data om privata personer så gäller det att behandla dem med största respekt. Det finns stränga lagar om hur personlig information får användas. En mejllista måste följa dessa regler för att du ska få använda den. Detta är reglerna du måste följa kring e-postmarknadsföring. Läs mer i denna artikel i Computer Sweden.

Detta innebär absolut inte att det är en olaglig form av marknadsföring. Tvärtom har den använts av ett stort antal företag och även myndighetsorgan. Det är ett effektivt sätt att nå ut till många personer samtidigt. Med sådant som du har stor anledning att tro intresserar dem. Vilket i sin tur kan vara till gagn för ditt företag. Speciellt om de köper något eller på annat sätt drivs till handling. Som med allt annat gäller det att anpassa sig och sköta allt på rätt sätt.

Bra tips för lyckade nyhetsbrev

Till att börja med ska alltså ämnesraden vara intressant formulerad. Sedan kan det vara bra tänka på det följande:

  • Håll dig till en enkel och väl utformad design. Det ska vara lätt att läsa, mottagaren ska inte behöva leta sig fram till informationen.
  • Var tydlig med budskapet. Vill du att mottagaren ska anmäla sig till en konferens? Köpa en av dina produkter? Läsa den information du skickat? Det bör vara uppenbart vad du förväntar dig av dem.
  • Intressanta bilder kan understryka det du vill få fram. Om en person inte har så mycket tid på sig att läsa hela nyhetsbrevet kan bilden vara nog så viktig.
  • Ge mottagaren chansen att undvika viss information. Om de har ett val där de kan ta bort något eller uttrycka sina personliga förväntningar är chansen större att de inte avsäger sig hela nyhetsbrevet bara för att de inte tycker om en viss del.
  • Nyhetsbrevet ska ladda väl på olika enheter, typ mobiltelefoner och datorer.

Dessa är bara några av de saker som kan göra dina digitala utskick mer effektiva. Du kanske också vill leda dem till dina sociala nätverk. Idag är många företag aktiva här, just för att det är där som alla andra befinner sig. Computer Sweden rapporterar här om de bästa tipsen att tänka på inför de nya reglerna för digitala nyhetsbrev.

Satsa på ditt företag

Grunden för lyckad marknadsföring är att du har något bra att erbjuda dina kunder. Om du tror på det du håller på med så är det också lättare att få ut budskapet till andra. Samtidigt så vill du inte dränka dina kunder eller mottagare med information och erbjudanden. Det är bättre att vattna lite grann men regelbundet, ungefär som du gör med dina krukväxter.

Något som är viktigt att komma ihåg är vem du skickar dina nyhetsbrev till. Det är fråga om vanliga människor. Intelligenta varelser som ofta vet vad de tycker om saker och ting. Du kan inte lura dem att köpa något eller läsa dina nyhetsbrev. Det handlar inte om att lyckas få folk att göra något de inte vill.

Istället ligger fokus på att ge dem något de önskar sig. En information, ett erbjudande, nyheter eller goda tips. Som du tror att de kommer att uppskatta. Hur du sedan utformar dessa digitala utskick är en annan sak. Här kan du dra nytta av statistik och erfarenhet. Men innehållet måste alltid ge mottagaren något värdefullt. Planera utskicken så det bara är en viktig sak i varje brev. Fortsätt sedan kedjan så länge klienten önskar. Det ska vara till ömsesidig nytta.